سیستم هوشمند مکانیزه، آغاز تحول تکنولوژیکی در عملیات پستی

به گزارش ایسنا، در یادداشت زهره مولوی آمده است: اگر بگوییم امسال درسایه شیوع ویروس کرونا، سال بلوغ کسب‌وکارهای اینترنتی و گسترده شدن قلمرو فروشگاه‌های اینترنتی بود، سخنی به گزافه نگفته‌ایم. هر روز شاهد افزایش بیشتر عرضه انواع کالاها و محصولات در فضای مجازی و بالارفتن تقاضای مردم برای تهیه مایجتاج‌شان در این بستر بودیم. روندی که به نظر می‌رسد فقط کرونا بسترساز آن بود و از آنجا که به ذائقه عرضه‌کنندگان و مشتریان خوش آمده، این شیوه جدید کسب و کار تداوم خواهد یافت.

این تحول بزرگ، نیازمند شبکه حمل و نقلی منظم، مجهز و سازمان‌یافته به گستردگی سراسر کشور  است که بتواند نقش تکمیل‌کننده زنجیره تامین را ایفا کند و در عین حال هم مورد اعتماد مردم، هم صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها و هم دولت باشد. تنها شبکه‌ای که همه این ویژگی‌ها را یک‌جا داشته باشد، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران است. این شرکت امسال با توجه به تفاوت بسیار چشمگیر فضای کسب‌وکار، در سایه همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد انقلابی بزرگ در حوزه عملیات اجرایی خود بود. تحولی که سال‌ها در حد یک تصمیم و هدف، ترسیم شده بود اما در دلال تنگناها گیر افتاده بود و در نهایت فشار تغییرات عرضه و تقاضا و موج فزاینده گرایش به سمت استفاده از بستر ارزان و مطمئن پست، باعث شد از این تنگناها عبور کرده و به ثمر بنشیند.

این هدف بزرگ چیزی نبود جز استفاده از سیستم سورتینگ مکانیزه برای جداسازی بسته‌ها و مرسولات و رهسپاری آنها به مقصد به کمک گروهی از مبدعان دانش‌بنیان کشور.
مکانیزه شدن سیستم سورتینگ، گامی بلند به سوی پستی صنعتی به شمار می‌آید. پستی که لازمه توسعه کشور، بسترساز رونق اقتصادی، کمک به اشتغال‌زایی و حمایت از مشاغل خرد بوده و از ارکان اساسی تحقق دولت الکترونیک محسوب می‌شود.

نخستین سیستم سورتینگ یا همان جداسازی مکانیزه بسته‌ها و امانات، در مرکز تجزیه و مبادلات شماره ۲ تهران مستقر شد و نتایج استفاده آزمایشی آن نشان داد که این سیستم بدون دخالت نیروی انسانی و با دقت بالا قادر است در هر ساعت ۳۵۰۰ بارکد پستی را خوانده، مرسولات را جداسازی کرده و آنها را روانه سبد استان مقصد کند.
مرکز تجزیه و مبادلات شماره دو یا همان مرکز مبادله هوشمند مرسولات شرکت ملی پست در محدوده انبار سه شرکت بزرگ اینترنتی که مشتریانش اغلب به صورت اینترنتی محصولات مورد نظر خود را سفارش داده و از طریق پست آنها را دریافت می‌کنند دایر شده تا سرعت و کیفیت تجارت الکترونیک را به طرز محسوسی افزایش دهد. راه‌اندازی این مرکز، جلوه‌ای از همان همکاری بین‌بخشی و تقسیم کار بین متخصصان است.

بالاخره روند نوسازی و مکانیزه شدن عملیات پستی کلید خورد و بخش اجرایی شرکت ملی پست پوست‌اندازی خود را که پیش از این با تغییر فضای کسب‌وکار و رفتن به سوی ایجاد سکوی تجارت الکترونیک آغاز کرده بود، تکمیل کرد. اما آیا محدود کردن مکانیزه شدن سیستم تجزیه و مبادلات به همین یک مرکز کافی و پاسخگوی نیازهاست؟ مسلما خیر. مرکز اصلی تجزیه و مبادلات کشور (چهارراه لشکر تهران) و سایر هاب‌های پستی که امسال در شهرهای مشهد، تبریز، همدان و اصفهان راه افتاد نیز باید به این سیستم مجهز شده تا فرایند صنعتی شدن عملیات پست تکمیل‌تر شود.

بنا به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این پنج مرکز تجزیه و مبادلات باید در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به سیستم سورتینگ مکانیزه مجهز شوند تا انقلاب پستی که سالیان سال در انتظارش بودیم محقق شود تا ثمره آن یعنی افزایش سرعت ارسال مرسولات و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی را تا پایان همین دولت، به مردم بچشانیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید